THE END

1 april 2018 - Kuala Lumpur, Maleisië

Lieve blogvolgers en volgsters, toch nog even een afscheids blog (omdat we de hele dag niks te doen hebben en dit de tijd een beetje vult)

Het zit er bijna op, vannacht vliegen wij in het grooste passagiersvliegtuig ter wereld terug naar ons koude kikkerlandje. Is het mooi geweest? JA! Is het leuk geweest? JA! Hebben we gelachen? JA! Hebben we gehuild? JA(bianca wel is)! Is het genoeg geweest? JA! hebben we zin om naar huis te gaan? JA! Volgende week gaat het normale leven weer beginnen, onze bankrekeningen zullen blij zijn om weer een keer inkomsten te zien in plaats van uitgaven. Als afsluiting van deze blogreeks nog een kleine samenvatting van onze ervaringen en feitjes( niet pure feiten, maar een beetje op de gok)

Het begon allemaal in Australie op 17 oktober 2017. Australie is een iets te groot land, je moet verrekte ver rijden om overal te komen. Onze oranje bolide met tent op het dak heeft ons naar vele hoogtepunten en een paar dieptepunten gebracht. Het geeft een geweldig gevoel om met je eigen gekochte auto door het land te scheuren. Van de prachtige flora en fauna in Queensland, regenwouden met krokodillen en allemaal soorten vogels (Cassowary het dinobeest en de herrie makende kookaburra. Helaas ook megegrote spinnen en vieze insecten en nog een megaslang tijdens onze hike). Ook hier kennis gemaakt met de Kangaroo en de Wallaby's, prachtige beesten om te zien. Ohja en nog het vogelbekdier en het schattigste dier op aarde de KOALA beer. Queensland vonden wij persoonlijk het leukst en mooist van Australie, mooie natuur wat gepaard gaat met mooie dieren. Het tweede deel van onze reis in Australie bestond vooral uit steden en de Outback. Wij houden niet echt van het bezoeken van grote steden, sydney was leuk voor een dag en brisbane heeft ons positief verrast. Melbourne en adelaide waren beetje saai. De outback vonden we erg mooi, maar helaas was het snikheet toen wij er waren( rond de 54 graden, iets te heet). Gelukkig de auto voor dezelfde prijs kunnen verkopen in melbourne, zodat we nog wat geld hadden om weer een auto te kopen in Nieuw zeeland. Australie was erg vet qua natuur en qua dieren, mindere punten de lange afstanden en weinig variatie in natuurschoonheid.

Nieuw-Zeeland, ons tweede land op de planning.
We hadden al goede verhalen gehoord over Nieuw Zeeland, maar nu we er echt zijn geweest kunnen we zeggen: het klopt allemaal. Nieuw Zeeland is zo'n onwijs mooi en geweldig land! We zijn er een beetje verliefd op geworden. Onze tocht begonnen op het Zuider Eiland, waar de ene ohhh en ahhh na de andere wauw uit onze mond vlogen. Bergen, dalen, strand, sneeuw, hitte en kou, zonneschijn en regen, we hebben het allemaal gehad. En juist deze variatie in natuur/klimaat maakt dit land zo bijzonder, zeker gezien de afstanden; heerlijk alles dicht bij elkaar. Heel goed weer gehad in zuid, helaas iets minder in Noord, maar ook dit eiland heeft zo veel te bieden; vulkanen, geisers, idyllische stranden.. het had het allemaal.
Zelf vonden wij het Zuidereiland mooier dan het Noordereiland, doordat Zuid zo veel variatie heeft in natuur en je zo veel actieve dingen kan doen, hiken raften bungeejumpen raften skydiven en ga zo maar door. Maar misschien komt deze voorkeur ook tot stand doordat het in Zuid nauwelijks heeft geregend en in Noord de helft van de tijd. Achja..
In Auckland onze auto weer verkocht met winst! En toen voelde onze reis wel een beetje ten einde, ook al hadden we nog 2,5 weken Maleisie te gaan. Nieuw Zeeland is het mooiste land wat wij ooit hebben bezocht, het heeft echt geweldige natuur en de gaafste activiteiten die je maar kan wensen. Het enige nadeel, het heeft totaal geen boeiende dieren ;), maar daar hadden we er al genoeg van gezien in Australie.

Maleisie, het eindpunt.
Ja wat moeten we erover zeggen. Het plan was om nog 2,5 week lekker rusig aan te doen en een beetje goedkoop te leven in luxe. Na 5 maanden in een auto te hebben geslapen is het ook wel weer is lekker om in een normaal bed te slapen. Helaas zijn de accomodatie is maleisie een stuk duurder dan in indonesie, dus viel het goedkoop leven ook wel mee. Maarja we hebben ons toch wel vermaakt in de kleine 2,5 week. Kuala Lumpur is een stad die ons toch wel positief verrast heeft, je kan er heerlijk eten en alle straten zijn heel erg levendig. Gelukkig word je in maleisie niet aangevallen door straatverkoper of bekeken door iedereen zoals in indonesie, hier konden we rustig over straat lopen en overal wat te eten proeven. Verder hebben we de eilanden Penang, Langkawi en Perhentians bezocht. Op penang heerlijk gegeten, georgetown op penang heet het beste eten van Maleisie. Onze maaltijden bestonden geheel uit aziatisch eten uit verschillende hawker courts en straatstalletjes. Op langkawi zaten we met onze kamer recht op het strand, de dagen bestonden hier vooral uit veel alcoholische versnaperingen nuttigen (Tax free eiland dus heel goedkoop) en op het strand liggen om beetje bruin te worden. Hier ook voor het eerst op een jetski gezeten, best vet die dingen. Na een lange bustocht en korte boottocht op Perhentians gekomen. De perhentians waren erg mooi maar we vonden het toch een beetje tegenvallen. Het eten was slecht en we hadden er iets meer van verwacht, maarja dat kan gebeuren. Na een korte stop in het regenwoud nu weer terug in Kuala lumpur, waar we vannacht vertrekken richting Amsterdam. Maleisie was leuk, maar toch liggen ons die aziatische landen niet echt. Te vochtig, te warm waardoor je niet echt actieve dingen te doen omdat je na 5 minuten helemaal kapot bent en het zweet van je af gutst. We zijn een paar kilotjes aangekomen in Maleisie, terwijl we in Nieuw zeeland nog zo actief bezig waren.

Het zit er op en het is mooi geweest. Maak jullie borst maar nat want morgen staan we weer op de stoep.

Liefs Bianca Ellen van der Zwan en Kristiaan Menken

Nog even wat feitjes op een rijtje, zo uit de duim gezogen met een beetje waarheid:

- Bezochte landen: 3
- Aantal vluchten: 9
- Gekochte auto's: 2 (crappy Holden Captiva en geweldige Toyota Estima)
- Verkochte auto's: 2
- Aantal kilometers gereden: 12.000 (?)
- Aantal keer bij de garage geweest: 3
- Aantal roadkills: 1000 gezien, 1 veroorzaakt (vogeltje in de grill)
- Aantal dagen op reis geweest: 165 dagen
- Aantal dagen betaald voor accomodatie: 75
- Aantal hikes gedaan: 20
- Aantal keer uit een vliegtuig gesprongen: 1 pp
- Aantal flessen wijn genuttigd: niet te tellen
- Aantal dagen boven de 50gr: 3
- Aantal dagen onder de 20 graden: 5
- Aantal dagen regen: 25
- Aantal keer ziek geweest: B: 1, K: 0
- Aantal keer in het ziekenhuis geweest: B: 1, K: 0

Voor de rest nog veel meer meegemaakt, maar te veel om op te sommen. Als je nog meer info wil, neem gerust contact met ons op (voor foto's, verhalen of zeer interessante feitjes).

Peace out! Mic drop

1. Sjaak:
    1 april 2018
    Ik had het toch leuk gevonden als de
    wijnflessen waren geteld😜😜😜
    Welkom in Holland.
  2. Willy:
    1 april 2018
    We zijn er klaar voor om jullie weer te verwelkomen!! Zonder wijn, maar met een sapje en een heuse paasbrunch in Leiderdorp. Tot morgen op Schiphol xxx .
  3. Lisa:
    Jullie blogs waren super om te lezen! Tot snel! :D
  4. Marianne:
    1 april 2018
    Zo jammer, ik had er zo graag bij willen zijn. Niet gelukt. Dikkekustantetje voor jullie allebei!
  5. Libor en margreet:
    2 april 2018
    Welkom thuis en bedankt voor jullie leuke gezellige en boeiende verhalen.
  6. Bram:
    2 april 2018
    welkom thuis en we hebben jullie verhalen met veel plezier gelezen. grt Bram en Anda