Van de hitte naar de kou

30 december 2017 - Riddells Creek, Australië

We hebben nog een redelijk nacht gehad in Coober Pedy als we 's ochtends vroeg weer in de auto stappen, op naar het zuiden, weg uit de hitte! We rijden zijn 5 uur voordat we bij Port Augusta komen, een stadje 250km ten noorden van Adelaide. Eindelijk weer in de bewoonde wereld! Weer stoplichten (moesten we even aan wennen) en een MACDONALDS!! Maar toen we de auto uitstapten gingen we weer.. HITTE! Ook hier was het nu zo'n 50 graden. Dus hebben we een uur lang in de Mac gezeten met airco. Maar die klap die je dan krijgt als je weer naar buiten moet.. net alsof je een oven instapt. Port Augustus is verder niet zo boeiend dus zijn we 20 minuutjes verder gereden naar een kleine camping in een vallei. Beetje ouderwets, maar niet duur en een camp kitchen met airco! Daar zaten we opgescheept met een australisch gezin die ongeveer de helft van de ruimte in beslag namen, maar ach.. je moet wat. Voor het eerst een cricket wedstrijd op tv gezien (snap er geen reet van) en 's avonds nog possums (buidelrat) gezien in de bomen. Temperatuur was gelukkig iets gezakt, maar de wind kwam nu om de hoek kijken, en niet zo'n klein beetje. Ik dacht echt dat onze tent zou instorten. Alle doeken vlogen alle kanten op en op een gegeven moment kwam zelfs het onderste deel van de tent omhoog en klapte de ladder tegen de auto (gelukkig geen schade). Kris toen zonder ladder uit de tent gesprongen (is hoog + overal op de grond liepen ondertussen possums dus die moest hij ook nog even ontwijken) en de ladder weer recht gezet. We hebben die nacht dus zegmaar NIET geslapen, fijn! De volgende dag was de wind gelukkig weer gaan liggen en zijn we snel doorgereden naar Clare Valley, een wijnregio bekend om z'n Rieslings. Daar de auto op de camping gegooid, fietsje gehuurd en de Riesling Trail gefietst (fietspad door de wijnvelden), totdat we wijn gingen proeven en geen zin meer hadden om te fietsen. Fietsjes terug gebracht en zwembad in gesprongen. Fijne camping was dit, alles schoon, fijne douches, zwembad en het was perfect weer, graadje of 30 met zon. Snel nog een wasje gedaan en 's avonds vroeg naar bed want morgen naar ADELAIDE!
Eenmaal aangekomen in Adelaide gelijk maar een camping opgezocht, hopen dat er nog plek was, aangezien de feestdagen voor de deur stonden.. Er was nog plek, alleen betaalden we wel gelijk de hoofdprijs, 50 dollar per nacht (duurste camping tot nu toe). Maar je moet wat.. Uiteindelijk bijna een week op deze camping gestaan (en dus helemaal blut), maar de locatie was top! Op de camping ook nog 4 andere nederlanders ontmoet waarmee we kerstavond lekker hebben gebbq'd. Volgende dag bijna de hele dag met zn allen aan het zwembad gelegen en 's avonds de stad in op zoek naar een restaurant om te eten. Maar dat bleek was lastiger dan gedacht want ongeveer alles was dicht. Totdat we een leuk argentijns restaurant vonden wat betaalbaar was en het eten was top! Na onze buikjes vol te hebben gegeten en genoeg sangria te hebben gedronken onze tocht voortgezet naar het uitgaansgebied. We kwamen terecht in een nightclub waar het iets anders was dan in Nederland. Het was een soort drugshol waar of iedereen aan de drugs zat, of iedereen helemaal ladderzat was (leek een beetje op geordie shore). Was wel vermakelijk..
Gelukkig niet al te lang hier blijven hangen (het was ondertussen 2 uur), en maar lekker terug naar de camping gelopen. Vannacht was onze laatste nacht op de camping, wat betekent dat we morgen voor 10en van de camping af moeten zijn. Wekkertje stond dus lekker vroeg.
Op tweede kerstdag (hier boxing day) met dezelfde groep naar de paardenraces gegaan, wat geld ingezet maar natuurlijk niets gewonnen.. Daarna was het voor ons tijd om weer door te gaan, richting de grampians en de great ocean road. De grampians is een groot natuurgebied tussen Adelaide en Melbourne in waar je onwijs gave hikes kunt doen. We kwamen hier in de middag aan, waarna we gelijk maar een hike hebben gedaan. Het was mooi weer, zo'n 35 graden en zon. Daarna nog naar verschillende watervallen gereden en een duik genomen. Rond de avond het park uitgereden (binnen het park kost camperen geld, er buiten niet) naar een gratis campeerplaats en daar de nacht gestaan. 's nachts hoorde je de kangaroos langs je tent springen. De volgende dag nog 1 hike gedaan; Mt Abrupt beklimmen, zo onwijs gaaf! Mt Abrubt is bijna 900m hoog en het uitzicht bij de top is echt adembenemend mooi. Het was een pittig klimmetje omhoog, maar uiteindelijk de hele hike (omhoog en omlaag) binnen 3 uur gedaan. Gutsend van het zweet weer teruggekomen bij de auto (stinken dat we deden), maar een douche was er niet. Gelijk maar doogereden naar de Great Ocean road. Ondertussen was het bewolkt geworden en was het afgekoeld naar zo'n 22 graden, het werd zelfs een beetje fris. Ik had best wel hoge verwachtingen van de GOR, maar het eerste stuk viel met echt ZWAAR tegen (mischien ook door het weer..). Platte weg zonder uitzicht op zee, om de 500m een uitkijkpunt waar je dan met 50 chinezen staat en dan weer je auto in om 500m verder te rijden. Het "hoogtepunt" van de GOR zijn de 12 Apostels, wij vonden het echter een dieptepunt. Een paar rotsblokken in de zee waar zo'n 1000 mensen een selfie mee willen. We zijn er heen gelopen, paar foto's genomen en weer terug gevlucht naar onze auto. En chagrijnig dat we ondertussen waren. Gelukkig wel in het dorpje ervoor een gratis douche kunnen vinden, IJSKOUD, maar ach we waren weer een beetje toonbaar.
Omdat we de GOR een beetje zat waren zijn we na de 12 Apostels in een keer doorgereden naar onze overnachtingsplek (alweer gratis, we zijn goed bezig deze week). Een plekje midden in het regenwoud (was wel een karwei om er te komen), maar toen we aankwamen stond het zo goed als helemaal vol. Teleurgesteld rondgelopen op zoek naar een plekje toen een Nederlander riep, he zoeken jullie een plekje? Je mag m wel hier voor de tent zetten hoor. Helemaal top dachten wij!! Uiteindelijk de hele avond met 2 nederlanders en 2 chilenen gezeten!
Volgende dag opnieuw bewolking en niet heel veel later regen regen regen en nog maar 15 graden en zo is het de hele dag door gegaan. Nog een paar keer gestopt in dorpjes om even in een Cafe te zitten, maar meer dan dat was het niet. Het tweede stuk van de GOR was echter wel veel mooier dan het eerste stuk, want hier rijdt je echt langs de oceaan over een weg langs de rotsen. Maar nog steeds regen en dat verpest een beetje alles daar.
Rond 3 uur 's middags hadden we de GOR gehad (totaal 240km) en zijn we weer op zoek gegaan naar een gratis campeerplek (met succes). Even onze accomodatie in Melbourne geboekt voor Newyears Eve en snel gaan slapen. Deze ochtend richting Melbourne gereden waar we nu nog zo'n 50km vanaf zitten op een bijna gratis camping tussen de kangaroos. Vanaf morgen zitten we drie dagen in Melbourne en hopen we onze auto te verkopen (we hebben al wat geinteresseerden dus komt hopelijk wel goed). En morgen NYE met sowieso de 2 Nederlanders uit Adelaide en waarschijnlijk nog meer!

Toedels xx

1. Sjaak:
    30 december 2017
    De beste wensen voor 2018,en nog veel reis plezier.
  2. Marianne:
    30 december 2017
    Hoi, heb even op moeten zoeken wat een hike is...ok. Waarom verkopen jullie de auto nu al ?
    Heel veel plezier morgenavond en alvast een heel gelukkig 2018!
  3. Jetty van der Zwan:
    30 december 2017
    Succes met de verkoop van Nemo. Jullie gaan hem vast missen. Bianca en Kris, pa en ik wensen jullie veel geluk in 't nieuwe jaar!
  4. Libor en Margreet:
    31 december 2017
    Wat is het vervolg gaan jullie al door naar Nieuw Zeeland een goed einde sukses met de verkoop en heel veel reis plezier in 2018 .
  5. Hanneke en Heimen:
    31 december 2017
    Gelukkig nieuwjaar en een heel goed 2018!
    Leuke reisverhalen.
  6. Bram:
    3 januari 2018
    Hoi Kris en Bianca, de beste wensen en nog veel plezier daar. Erg leuk om jullie reisverhalen te lezen.
    Grt Bram en Anda